MaximumTrainer – szybkie wprowadzenie

maximumtrainer

W tym artykule postaram się opisać aplikację, której używam do treningów rowerowych. Będziemy jej używać w moich planach treningowych, ale również można jej oczywiście użyć do układania i wykonywania własnych planów.

Czym jest MaximumTrainer

Maksimum trainer to aplikacja, która umożliwia trening rowerowy z pomiarem mocy zarówno dla osób, które posiadają sprzętowy pomiar mocy, jak i i dla tych, którzy tego pomiaru nie posiadają. W tym drugim przypadku moc obliczana jest na podstawie typu trenażera i prędkości koła. W dalszej części napiszę jak skonfigurować aplikację.

Po skonfigurowaniu aplikacji można wykonywać profesjonalne treningi kolarskie na swoim trenażerze widząc na ekranie aktualnie generowaną moc, rytm serca (opcjonalnie), przebieg treningu na wykresie i wiele więcej. Przebieg treningu wygląda mniej więcej tak jak na tym filmiku poniżej:

Dlaczego warto?

Zwykły trening w porównaniu z treningiem opartym o moc to jak porównanie Fiata 126p z Porsche. Trening oparty o moc pozwala precyzyjnie wykonać zadania, obliczyć obciążenia treningowe i co najważniejsze zachować konsekwencję. Kiedyś widziałem przykład wykonania treningu przez amatora „na wyczucie”. Zadanie polegało na wykonaniu kilku powtórzeń w strafie vo2max czyli optymalnie 110-120% FTP. Trening pokazał, ze amator pierwsze powtórzenie wykonał powyżej tego progu, a każde kolejne było coraz słabsze – ostatnie w okolicach progu FTP. Same powtórzenia też były bardzo słabe – zawsze zaczynane z mocą większą niż moc uzyskiwana na końcu powtórzenia… To by były tyle jeśli chodzi o treningi na wyczucie – profesjonalista czy doświadczony zawodnik zrobi taki trening bez kłopotu, ale amator raczej już nie. Dzięki aplikacjom typu MaximumTrainer nawet my możemy trenować jak profesjonaliści, bo zamiast bazować na odczuciach mamy ciągły feedback na ekranie komputera.

Jednym słowem, jeśli nie trenowałeś nigdy z mocą i chcesz w tym roku zrobić spory krok na przód, to aplikacja typu MaximumTrainer to jest to, czego szukasz.

Co muszę mieć/jak połączyć trenażer z komputerem?

Opcji na połączenie jest wiele. Jak masz pomiar mocy lub trenażer typu SMART to wiesz jak połączyć to z komputerem. Tutaj opiszę typowy scenariusz – tj. prosty trenażer bez żadnej elektroniki.

Potrzebujemy:

  • Aplikację MaximumTrainer możesz ją pobrać tutaj. Na razie wystarczy wersja darmowa – do treningów będzie trzeba wykupić jednak abonament (obecnie 9,99$ za 6 miesięcy)
  • Antsticka, czyli ntentkę ant+ na usb (2.0). Jest to takie małe urządzenie przypominające wyglądem pendrive. Na rynku jest wiele takich urządzeń. Ja używam Suunto Movestick Mini – jest bardzo mała, więc mam ją na stałe wpiętą do laptopa i nie martwię się, że mi zginie pomiędzy treningami 😉
  • Czujnik prędkości ant+. To takie małe urządzenie montowane na tylnym widelcu, które odczytuje prędkość obrotów koła. Często czujnik łączy w sobie 2 funkcje – mierzy zarówno prędkość jak i kadencję. Polecam kupić właśnie taką wersję, bo informacja o kadencji także się przydaje w czasie treningów. Dodatkowo takie urządzenie można sparować z zegarkiem sportowym i mieć dane o realnej prędkości i kadencji także z treningów na zewnątrz. Znów na rynku jest wiele takich urządzeń, ja używam Garmin gsc-10
  • Opcjonalnie możesz użyć opaski mierzącej tętno aby mieć wyświetlany na monitorze aktualny puls. Oczywiście opaska musi wspierać ant+ (większość opasek wspiera).

UWAGA: zwróćcie uwagę na kompatybilność urządzeń. Po pierwsze Maximum Trainer wspiera tylko ant+, a niektóre urządzenia wspierają bluetooth i nie będą kompatybilne. Tak więc kupując zwróćcie uwagę, aby kupić urządzenia działające w formacie ant+ a nie bluetooth. Przykładowo akcesoria do zegarków Polara to urządzenia bluetooth nie ant+.

Mam też złą wiadomość dla użytkowników akcesoriów Suunto – co prawda działają one w formacie ant+, ale z jakiegoś powodu producent ma własny standard i akcesoria tej firmy nie są kompatybilne tylko z innymi produktami Suunto – nie da się ich wykorzystać w aplikacjach typu MaximumTrainer czy TrainerRoad.

Ok mając te urządzenia:

  • instalujemy sterowniki antenki ant+ na komputerze (powinny być dostarczone wraz z antenką)
  • instalujemy czujnik prędkości/kadencji na rowerze, opcjonalnie zakładamy opaskę HR na sobie
  • odpalamy MaximumTrainer i przechodzimy do ustawień profilu oraz zakładki ant+
  • W ustawieniach po kolei parujemy urządzenia klikając odpowiednie przyciski w celu wyszukania urządzeń (tu uwaga, urządzenia przechodzą w stan uśpienia, więc przed wyszukiwaniem zakręćcie korbą, żeby czujnik prędkości zaczął nadawać)
  • ustawiamy swoje pozostałe parametry typu wzrost, waga itd.
  • z listy wybieram trenażer na jakim będziemy jeździć oraz poziom oporu jakiego będziemy używać. Np. Ja mam Elite Power Mag i do treningów używam biegu 2 z 5

I to wszystko możecie zaczynać treningi (ale doczytajcie ten artykuł do końca).

Poglądowo u mnie tak wyglądają okna po skonfigurowaniu ustawień:

Sparnowane urządzenia ant+

antmaximumtrainer

Mój profil z ustawieniami:

profilmaximumtrainer

Co jeśli mojego trenażera nie ma na liście?

W sumie to żaden problem. Wybierzcie po prostu inny zbliżony trenażer tego samego producenta. Watty mogą wychodzić trochę nieprawidłowe, ale w zupełności nie będzie to przeszkadzać w treningach. Tak na prawdę nawet jeśli macie trenażer z listy, Watty będą często mocno przekłamane. Dopóki jednak będziecie konsekwentnie używać tych samych ustawień, Wasz trening nic nie straci na jakości.

Konsekwencja to klucz

I tu najważniejsza uwaga dla osób bez sprzętowego pomiaru mocy (także dla użytkowników trenażerów SMART). O ile Watty odczytywane przez aplikację nie maja większego znaczenia, o tyle muszą one być konekwentne. Tj. jeśli FTP wychodzi wam 300W, a jeździcie 30km/h to to 300W jest nieprawdziwe, ale to nie kłopot tak długo jak na każdym kolejnym treningu 300W to będzie ten sam poziom trudności. I tu zaczyna się zabawa. Aby zapewnić powtarzalność warto zadbać o:

  • używanie tej samej opony na wszystkich treningach (opony mają różne opory toczenia)
  • używanie tego samego ciśnienia w oponach
  • używanie tego samego biegu trenażera (opory kontrolujemy tylko przerzutkami)
  • jeśli macie linkę do zmiany biegów to zadbajcie o to aby zawsze w trakcie treningu leżała ona płasko na ziemi w tej samej pozycji. Wiele trenażerów generuje zupełnie inny poziom oporu gdy linka jest przypięta do kierownicy (bardziej napięta) niż gdy luźno leży na ziemi. Biegów nie będziemy używać, więc najlepiej położyć ją na ziemi, bo takie ustawienie najłatwiej odtworzyć
  • jeśli macie trenażer z kołem dokręcanym na śrubę, to zawsze używajcie tej samej siły do dokręcenia. Najłatwiej podobno odkręcić maksymalnie i potem przekręcić śrubę określoną ilość razy.

Stosując się do tych zaleceń zapewnicie sobie, że na każdym treningu przykładowo 200W będzie zawsze odpowiadało tej same wartości i Wasz trening będzie mierzalny i powtarzalny.

Jeśli musicie w międzyczasie coś zmienić, np. oponę w rowerze to najbezpieczniej będzie wykonać ponownie test FTP, aby określić swoje FTP na nowej konfiguracji.

Co wyświetlać na ekranie

Maximum Trainer pozwala na dość wszechstronną konfigurację tego co widzicie na ekranie. Po otwarciu dowolnego treningu w górnej części ekranu macie ikonkę pozwalającą na ustawienie tego co chcecie widzieć w czasie treningu. Moim zdaniem najwygodniej jest:

  • dane oogólne o mocy / czasie treningu wyświetlić na górnej belce
  • na dole wyświetlić odczyt mocy w wersji minimalistic + odczyt HR + odczyt kadencji + odczyt prędkości (jako ciekawostka MaximumTrainer podaje szacowaną prędkość na podstawie waszych paramterów typu typ roweru, waga itd. Jest to tylko zabawa, ale u mnie dość dokładnie się pokrywa z odczuciami na zewnątrz.

Następnie warto wszystko dość mocno pomniejszyć, a jak najbardziej zwiększyć okno mediaplayera, na którym można sobie wyświetlić filmiki.

Tak wygląda u mnie MaximumTrainer po modyfikacji ustawień:

maximumtrainerworkout

Jak uprzyjemnić sobie treningi

Każdy ma swoje patenty – mam i ja.

Po pierwsze wiatrak – mocny wiatrak. Ustawcie go tak aby wiał na korpus + twarz. Jeździć najlepiej bez koszulki.

Po drugie dobry filmik nie jest zły. Warto go sobie odpalić w mediaplayerze w aplikacji MaximumTrainer. Sam posiadam kolekcję filmików SufferFest, ale na youtubie dostępne są także filmik treningowe takie jak ten

Taka uwaga – co prawda MaximumTrainer pozwala na odpalanie filmików bezpośrednio z youtuba, ale u mnie z jakiegoś powodu to nie zadziałało. Można w takim przypadku pobrać filmik z youtuba na dysk i odpalić go jak każdy inny.

Po trzecie muzyka. Jeśli macie filmik odpalon na komputerze to wystarczy podłączyć słuchawki. W tym celu wystarczy prosty przedłużacz kabla słuchawkowego za 10zł z marketu (bo zapewne sam kabel od słuchawek będzie zbyt krótki).

I to chyba tyle z mojej strony. Owocnych treningów.

//edit w komentarzu pojawiło się ciekawe pytanie, które chcę dodać do artykułu:

„W czym lepszy/gorszy jest ten program od TrainerRoad? Ma też opcję planów treningowych jak TR? Może wiesz czy TR ma kompleksowe plany pod triathlon na wszystkie dyscypliny, tak jak Training Peaks?”

Otóż tak. Z tych dwóch aplikacji zdecydowanie lepszy jest TrainerRoad. Ma znacznie lepiej rozwiązany interfejs, aplikację na IOS/Androida, możliwość sterowania obciążeniem w przypadku trenażerów smart, obsługuje urządzenia Bluetooth i co najważniejsze ma ŚWIETNE  plany treningowe. Dla mnie jest to lider jeśli chodzi o aplikacje treningowe i nie znam, żadnej aplikacji, która by się do tego zbliżała. Jakbym miał skwitować jednym zdaniem, to „you can’t go wrong with TrainerRoad”. Co do planów, to tak, TrainerRoad w planach dla triathlonistów ma rozpisane szczegółowo wszystkie dyscypliny.

Dlaczego więc wybrałem MaximumTrainera? Bo spełnia wszystkie moje oczekiwania, a kosztuje wielokrotnie mniej (9,99 za 6 miesięcy vs 12$ za miesiąc). Dla osoby ze zwykłym trenażerem TR i MaximumTrainer oferują w zasadzie takie same funkcjonalności. Jedyna różnica jest taka, że MaximumTrainer nie ma planów treningowych, ale akurat ja układam sobie plan sam (udostępniam go tutaj) i w moim przypadku nie ma uzasadnienia aby płacić aż tyle za funkcje, które znajduję w MaximumTrainer prawie za darmo.

Comments

  1. Author Image By Mateusz

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  2. Author Image By Mateusz

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  3. Author Image By Mateusz

    Odpowiedz

  4. Author Image By Ł.O.

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  5. Author Image By Alberto

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

      • Author Image By Alberto

        Odpowiedz

        • Author Image By Marcin

          Odpowiedz

          • Author Image By Alberto

          • Author Image By Marcin

  6. Author Image By Alberto

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

      • Author Image By Alberto

        Odpowiedz

        • Author Image By Marcin

          Odpowiedz

  7. Author Image By alberto156

    Odpowiedz

  8. Author Image By VVV

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  9. Author Image By Alberto

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

      • Author Image By Alberto

        Odpowiedz

        • Author Image By Marcin

          Odpowiedz

          • Author Image By alberto156

          • Author Image By Marcin

  10. Author Image By Alberto

    Odpowiedz

  11. Author Image By Łukasz

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  12. Author Image By By Sławek

    Odpowiedz

  13. Author Image By Ł.O.

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  14. Author Image By Maciej

    Odpowiedz

  15. Author Image By Maciej

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *