Trening bazowy u amatora – czyli jaki?

Okres podstawowy w treningu

Okres podstawowy w treningu

Po pierwszym tygodniu treningów z TrainerRoad (już niedługo więcej o tym na blogu, ale na razie chcę jeszcze trochę potestować) naszły mnie pewne przemyślenia. W zeszłym roku robiłem typową bazę z książki Friela i wiele się nad tematem nie zastanawiałem. W tym roku jednak zacząłem realizować trening rowerowy Sweet Spot Base, który bardzo zaskoczył mnie swoją intensywnością. Oczywiście nie jest to trening typu „all-out”, ale np. 5×10 minut interwałów na granicy progu FTP to nie jest to, co rozumiem pod pojęciem bazy.

Uprzedzając – tak wiem, że treningi typu Sweet Spot to nie jest typowe podejście do bazy. Dla tych, którzy się z tym określeniem spotykają pierwszy raz (ja poznałem je dopiero miesiąc temu), treningi Sweet Spot to takie, w których trenujemy nieznacznie poniżej FTP (84-95% FTP). Ich zaletą jest to, że dość dobrze rozwijają od samego początku moc, pozwalają zredukować czas treningu, a jednocześnie pozwalają na dość szybką regenerację. W zamian dają trochę mniejszą wydolność ekstensywną.  Tak więc można powiedzieć, że coś co może zainteresować amatora z ograniczonym czasem na treningi rowerowe.

Tutaj jeden z artykułów o blaskach i cieniach tego typu treningu: http://roadcyclinguk.com/how-to/six-things-need-know-sweetspot-training.html, ale oczywiście znajdziecie tego znacznie więcej z opiniami zarówno na + jak i na -.

Temat takiej bazy zacząłem trochę drążyć i napotkałem na ciekawe informacje, które kazały mi zastanowić się nad sensownością typowej bazy u amatora. Otóż w skrócie – typowa baza, gdzie realizujemy treningi na dość niskich intensywnościach typu 50-75% FTP na celu ma bardzo mocno rozwinąć umiejętność organizmu do pozyskiwania energii z tłuszczy, pozytywnie wpłynąć na rozwój mięśni wolnokurczliwych itd. Stanowi doskonały początek dla późniejszych mocnych treningów. Jest tylko jeden haczyk, o którym się często nie mówi. Aby taki trening wpłynął na odpowiednie układy potrzebujemy wielu godzin monotonnych treningów. Jak wielu? Tu oczywiście trudno o dane, ale spotkałem się z objętościami typu 10-15h/tydzień… samego roweru.

Po przemyśleniu argumentów jakie padały na różnych stronach doszedłem do wniosku, że jest w tym ziarenko prawdy. Jeśli typowy triathlonista-amator trenuje 8-10h tygodniowo WSZYSTKIEGO łącznie, to pojawia się pytanie, czy rzeczywiście robienie typowej bazy ma sens. Czy np. z 4-5h na rowerze przejechanych w tempie rekreacyjnym rzeczywiście płyną jakieś wielkie pożytki? Czy np. 60 minut jednorazowego treningu bazowego w ogóle ma sens? Dla kogoś startującego od zera pewnie tak, ale dla kogoś, kto trenuje od kilku lat… hmm wątpliwe. Zdaje się, że Carmichael (ale tu mogę się mylić), stwierdził, że przy tak małej ilości treningów, po 1-2 tygodniach organizm się po prostu adaptuje i dalej taki trening już przynosi marginalne korzyści.

Coraz bardziej dochodzę do wniosku, że jest to przejaw kolejnego adaptowania treningów prosów przez amatorów na zasadzie „skoro prosi robią bazę to i my powinniśmy”. Ale większość z nas nigdy nie poświęci tyle czasu na trening co prosi czy nawet czołowi AG. Książki, na których bazujemy wydawane są głównie przez trenerów pracujących albo z elitą, albo zaciętymi amatorami – pytanie więc, czy metody treningowe można przenosić 1:1 na osoby trenujące relatywnie mało?

Oczywiście są to pytania bez odpowiedzi – każdy chyba musi sprawdzić na sobie. Jest wiele zmiennych takich jak podatność na kontuzje, szybkość regeneracji, ilość czasu na treningi czy stawiane sobie cele. W każdym razie sam w tym roku spróbuje od samego początku przygotowań realizować więcej treningów jakościowych na rowerze i w pływaniu i ograniczać „śmieciowe kilometry”. Bieganie przez zimę zamierzam realizować na niskich intensywnościach, żeby nie złapać jakiejś kontuzji przeciążeniowej.

 

Comments

  1. Author Image By Tristan

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  2. Author Image By Tristan

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

  3. Author Image By Maciek Ż.

    Odpowiedz

    • Author Image By Marcin

      Odpowiedz

      • Author Image By Maciek Ż.

        Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *